شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

گردهمایی معارفه شرکت سهامی بیمه البرز از شرکت‌های صدر اصل 44 قانون اساسی روز بیست و سوم شهریورماه برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بیمه البرز، این نشست با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ برگزار می‌شود.

قرار است در این گردهمایی مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره بیمه البرز ضمن ارائه اطلاعات عملکرد گذشته، حال و آینده این شرکت به معرفی پتانسیل‌ها و برنامه‌های آتی بیمه البرز و پاسخگویی به پرسش‌های فعالان بازار سرمایه بپردازند.

گردهمایی معرفی این شرکت بیمه ساعت 9 صبح دوشنبه 23 شهریور در هتل انقلاب تهران برگزار می‌شود.

هیات پذیرش اوراق بهادار در آخرین نشست خود در ۱۸ شهریور، رای به پذیرفته نشدن بیمه البرز داد و ابهامات ۲۳گانه‌ای را مطرح کرد که برای تکمیل امیدنامه این شرکت و انتشار آن باید این ابهامات برطرف شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صنعت بیمه، در انتهای این مصوبه این عبارت ذکر شده است: مقرر شد عرضه سهام این شرکت به همراه تعهد پذیره‌نویسی توسط یکی از مؤسسات تامین سرمایه انجام شود.

نکته جالب اینجاست صنعت بانکداری سرمایه‌گذاری در ایران از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد و طبق قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر، ۱۳۸۴ شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار به‌عنوان بالاترین رکن بازار سرمایه کشور، صدور مجوز تاسیس این شرکت‌ها را در اختیار دارد.

چنان‌که در قوانین مختلف نیز ذکر شده است برای جلوگیری از تعارض‌های احتمالی، نهادهای مربوط به بانکداری سرمایه‌گذاری با عنوان شرکت‌های تامین سرمایه و در قالب شرکت سهامی خاص ایجاد می‌شوند و اینکه چرا هیات پذیرش اوراق بهادار عنوان مؤسسات تامین سرمایه را در این خصوص به کار برده است، جای تأمل دارد.

نکته دیگر اینکه ماده ۲۲ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مقرر کرده است: سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه برای تعهد پذیره نویسی یا تعهد خرید سهام استفاده کند. اینگونه مؤسسات می‌توانند سهام عرضه شده را در چارچوب قرارداد پذیره‌نویسی که به تایید هیات واگذاری خواهد رسید، خریداری کنند.

به کار بردن عبارت «می تواند» بیانگر اختیاری است که قانونگذار درخصوص استفاده از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه به سازمان خصوصی‌سازی اعطا کرده است و البته در ۲ سال اخیر سابقه نداشته که سازمان خصوصی‌سازی از این اختیار استفاده کند و به یکی از 2شرکت تامین سرمایه موجود در کشور، موردی را برای تعهد پذیره نویسی واگذار کند، هرچند این شرکت‌ها بارها و بارها آمادگی خود را برای تعهد پذیره نویسی سهام شرکت‌های دولتی در حال واگذاری اعلام کرده‌اند.

از یک‌سو سازمان بورس و اوراق بهادار بخشی از وظایف نظارتی در بازار را به‌عهده دارد و طبعا شرکت‌های تامین سرمایه نیز از این قاعده مستثنی نیستند، خواهان فعال شدن این شرکت هاست و از سوی دیگر کردزنگنه رئیس سازمان خصوصی‌سازی بارها و بارها اعلام کرده است سهام شرکت‌های بیمه تا پایان شهریور در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شوند و اقدام هیات پذیرش و رد درخواست بیمه البرز خلاف خواسته سازمان خصوصی‌سازی است.

نتیجه نهایی

با توجه به اینکه تصمیم‌گیر اصلی در استفاده از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه، سازمان خصوصی‌سازی است، باید منتظر ماند و دید که آیا این سازمان به تصمیم هیات پذیرش صحه خواهد گذاشت و برخلاف رویه سابق خود، بالاخره به شرکت‌های تامین سرمایه روی خوش نشان خواهد داد یا خیر؟

کد خبر 90303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز